سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حسبان نخستین روزنامه گردشگری ایران ویژه نامه شهر جدید پردیس

صفحه خانگی پارسی یار درباره

سه سامانه کلرزنی گازی از مدار آبرسانی دماوند خارج شد

سه سامانه کلرزنی گازی از مدار آبرسانی دماوند خارج شد
دماوند - خبرگزاری مهر: مدیر امور بهره برداری آب و فاضلاب شهر دماوند از خروج سه سامانه کلر زنی گازی در این شهر خبر داد.

اسدالله سلطان محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون در زمینه کنترل کیفی آب، برنامه تغییر سامانه کلر زنی گازی به کلر زنی با مایع آب ژاول در دستور کار قرار گرفت و سه سامانه گازی از مدار آبرسانی دماوند خارج شدند.

وی افزود: دراین راستا یک واحد اطاقک آماده و با سیستم آب ژاول راه اندازی و دو دستگاه نیز در ماههای تیر و مرداد راه اندازی شدند.

این مسئول گفت: درحال حاضر سه سامانه گازی از مدار خارج و سه دستگاه تزریق آب ژاول راه اندازی شده است؛ همچنین سه مورد اطاقک بازسازی و آماده شده که به زودی با نصب سامانه آب ژاول منابع، کل سیستم کلرزنی آب دماوند از سیستم گازی و پرکلرین خارج و با آب ژاول جایگزین خواهد شد.

کنتورهای التراسونیک در ورودی مخازن شبکه آب نصب شد

وی ادامه داد: شش دستگاه کنتور مغناطیسی و التراسونیک در ورودی مخازن شبکه آب و منابع تأمین شهر دماوند نصب شد.

سلطان محمدی بیان کرد: تعدادی حوضچه برای نصب کنتور بر منابع و مخازن نیز در حال آماده سازی است و به زودی کنتورهای آن نصب خواهد شد.

وی افزود: بنا به پیشنهاد امور و موافقت معاونت فنی در راستای مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد، اصلاح شبکه با لوله گذاری 250 میلیمتر به طول 600 متر در خیابان باهنر گیلاوند انجام و همچنین ادامه خط شبکه خروجی مخزن جیلارد در خیابان آیت الله خامنه ای و شهرک سپاه به منظور پیاده سازی زونهای فشاری و حذف پمپاژ مستقیم در شبکه توزیع به اجرا درآمد.

مدیر امور بهره برداری آب و فاضلاب دماوند یادآور شد: به زودی ضمن بهره برداری از دو خط شبکه فوق، بخش وسیعی از منطقه گیلاوند از پمپاژ مستقیم آب به شبکه خارج و تحت پوشش مخزن جیلارد نو قرار خواهد گرفت.

وی با اعلام اینکه روی خطوط فوق دو دستگاه فشارشکن نیز برای تعدیل فشار نصب شده، اضافه کرد: برای مدیریت مصرف در نقاط حادثه خیز شهر، حدود 500 متر شبکه فرسوده گالوانیزه و آزبست خارج و مورد بازسازی قرارگرفته است.


مقاوم سازی بافتهای فرسوده نیاز اساسی فیروزکوه است

نیکزاد در گفتگو با مهر:
مقاوم سازی بافتهای فرسوده نیاز اساسی فیروزکوه است
فیروزکوه - خبرگزاری مهر: معاون امور عمرانی فرمانداری فیروزکوه اظهار داشت: مقاوم سازی بافتهای فرسوده نیاز اساسی شهرستان فیروزکوه است.

هوشنگ نیکزاد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بافتهای فرسوده قابل توجهی در فیروزکوه وجود دارد که باید نسبت به مقاوم سازی این مناطق با توجه به اینکه فیروزکوه روی گسل زلزله قرار گرفته است، اقدام شود.

وی گفت: اگر فعالیتی در خصوص مقام سازی بافتهای فرسوده فیروزکوه انجام نشود، هنگام وقوع زلزله، بافت فرسوده فیروزکوه لطمه فراوانی می بیند و خسارات زیادی به منطقه وارد خواهد کرد.

این مسئول با اشاره به اقدامات مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در زمینه مقاوم ‏سازی بافت فرسوده  ادامه داد: دهیاریها باید توجه خود را به سمت بافتهای فرسوده روستاها معطوف کنند و نهایت تلاش را در این زمینه ملزوم دارند.

هنوز مشکل آنتن دهی در روستاهای فیروز کوه وجود دارد

وی به مشکلات مخابراتی و آنتن دهی برخی روستاهای فیروزکوه اشاره کرد و بیان داشت: در برخی از روستاهای شهرستان فیروزکوه هنوز آنتن ‏دهی تلفنهای همراه اول و ایرانسل وجود ندارد.

نیکزاد افزود: برای رفع مشکل آنتن دهی، 80 درصد کارها انجام شده است و 20 درصد باقیمانده نیز در دستور کار قرار گرفته و به زودی مرتفع می شود.

وی عنوان کرد: لزوم تجهیز ایستگاههای آتش‏نشانی در فیروزکوه امری جدی است و این شهرستان به یک دستگاه جرثقیل برای ستاد مدیریت بحران نیازمند است که با هماهنگیهای صورت گرفته با مدیریت کل ستاد بحران استان تهران، این مهم نیز به زودی محقق می شود.

معاون امور عمرانی فرمانداری فیروزکوه با بیان اینکه برگزاری مانورهای آموزشی جزو برنامه های فیروزکوه است، ادامه داد: پایگاههای اورژانس و 115 در فیروزکوه دایر است و امداد جاده‏ای نیز در این شهرستان خدمات خوبی ارائه می‏ دهد.


واریز یارانه نقدی مرحله هشتم؛ هفته دوم مهرماه

مرادی اعلام کرد:
واریز یارانه نقدی مرحله هشتم؛ هفته دوم مهرماه
مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها از واریز بدون تغییر یارانه های مرحله هشتم در هفته دوم مهر ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز مرادی با اعلام واریز مرحله هشتم یارانه های نقدی به حساب سرپرستان خانوار، گفت: این مبلغ به ازای هر نفر 45 هزار و 500 تومان است که بدون تغییر پرداخت می شود.

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها، اظهار داشت: یارانه های مرحله هشتم هفته دوم مهرماه سال جاری به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.


اعتراض شدید به دهنمکی این بار از سوی دو نویسنده دفاع مقدس


نشست «ورود ترکش ممنوع»/
اعتراض شدید به ده‌نمکی این بار از سوی دو نویسنده دفاع مقدس
داوود میریان و محمدحسین جعفریان دو نویسنده عرصه دفاع مقدس، از کارگردان سه‌گانه «اخراجی‌ها» به دلیل «رعایت نکردن ارزش‌های جبهه» شدیداً انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، چهل و ششمین نشست «دگرخند» با موضوع بررسی طنز در ادبیات دفاع مقدس و با عنوان «ورود ترکش ممنوع» عصر روز چهارشنبه (30 شهریور) با حضور محمدحسین جعفریان و داود امیریان در سالن شماره 2 تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

امیریان: از هجو درباره جنگ دوری کنیم

در ابتدای این نشست داود امیریان با مقایسه تحولات سال‌های اخیر و تغییر نگاه به جنگ و ورود طنزپردازان به این عرصه، گفت: امروز جاده طنز کمی بازتر شده است ولی همچنان باید مراقب بود که از هجو درباره جنگ دوری کنیم.

این طنزنویس با برشمردن مثال‌هایی از طنز موقعیت، افزود: این سوژه‌ها گاهی بسیار ناب هستند ولی متاسفانه چندان به آنها پرداخته نمی‌شود و طنزپردازان ما اساساً توجهی جدی به طنز موقعیت ندارند.

نویسنده کتاب‌هایی مانند «مین نخودی» و «جام جهانی در جوادیه» همچنین از اینکه به گفته او حصاری ممنوع به دور زندگی رزمندگان در دوران دفاع همانند زندگی پیشوایان دینی، کشیده شده است، انتقاد کرد و گفت: برخلاف آنچه ما درباره زندگی پیامبر و ائمه (ع) فکر می‌کنیم، آنها به هیچ وجه چهره‌ای عبوس یا رفتاری خشک نداشته اند.

نویسنده داستان بهنام (زندگینامه شهید بهنام محمدی) ادامه داد: متاسفانه همین تصور اشتباه به جنگ هم کشیده شده است ولی رسانه‌ای مثل تلویزیون هر وقت می‌خواهد از جنگ سخن بگوید، فقط صحنه‌های گریه و زاری را نشان می‌دهد.

این طنزنویس در عین حال از تعرض به ارزشهای دفاع مقدس از سوی برخی چهره‌ها که خود را نیروهایی فوق‌العاده ارزشی می‌دانند، انتقاد کرد و گفت: به عنوان نمونه می‌گویم فیلم «اخراجی‌ها» یک توهین آشکار به دفاع مقدس بود.

جعفریان: ده‌نمکی شعرم را بدون اجازه من در «اخراجی‌ها» استفاده کرده است

در این نشست همچنین محمدحسین جعفریان نویسنده، شاعر و مستندساز در سخنانی با تائید سخنان امیریان درباره باز شدن فضای نوشتن درباره دفاع مقدس به شیوه‌ای طنز در مقایسه با سال های قبل، گفت: زمانی بود که نمی‌شد از نگاه طنز به فرهنگ جبهه و جنگ نگریست در حالی که این اصلاً در فرهنگ جبهه وجود ندارد و جنگ ما سرشار از زندگی بود.

خالق آثاری مانند «در حاشیه شط»، «پنجره‌های رو به دریا» و «فریادی پشت پنجره? جهان» در عین حال بر لزوم جمع‌آوری خاطرات تمامی کسانی که به نحوی با جبهه‌ها ارتباط (خواه مستقیم خواه غیرمستقیم) داشته‌اند، تاکید کرد و افزود: اگر نسلی که جنگ را تجربه کرده، به زیر خاک رود، همه خاطراتش را هم با خود به زیر خاک می‌برد.

جعفریان ادامه داد: در حالی که طنزنویسان ما هم در عرصه شعر و هم در عرصه نوشتار می‌توانند این خاطرات را دستمایه تولید آثار غنی بکنند و معتقدم می‌توان ژانرهای جدیدی با این غنایم، تولید کرد.

سازنده فیلم‌های مستندی مانند «شیر دره پنجشیر یا حماسه ناتمام» (درباره زندگی احمدشاه مسعود) و «نسل گمشده» (درباره جنگ بوسنی) همچنین بر لزوم گردآوری خاطرات آن دسته از عراقی‌ها که در جنگ با ایران حضور داشتند، تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم به آن طرف جبهه هم نیم نگاهی داشته باشیم و خاطرات نیروهای عراقی را از نبردشان با ایران بگیریم، می‌توانیم به تکمیل پروسه جمع‌آوری خاطرات جنگ امیدوار باشیم.

این شاعر همچنین طنزپردازان را از آلوده کردن فضای دفاع مقدس به هجو، بر حذر داشت و در ادامه بار دیگر با انتقاد از مسعود ده‌نمکی (سازنده سه‌گانه «اخراجی‌ها») به سبب رعایت نکردن کپی رایت شعر او (جعفریان) در یکی از این فیلم‌ها، گفت: آقای ده‌نمکی بدون اجازه من، شعرم را در تیتراژ پایانی فیلمش استفاده کرده و حتی حاضر نیست یک بلیط برای من بفرستد چه برسد به رعایت حق مولف!

جعفریان همچنین از اینکه به گفته او «این نوع فیلم‌ها به الگویی برای برخی دیگر از فیلمسازان تبدیل شده است» اظهار تاسف کرد.


استفاده از دوچرخه های برقی برای کاهش آلودگی هوای تهران

محمودی به مهر خبر داد:
استفاده از دوچرخه های برقی برای کاهش آلودگی هوای تهران
تهران - خبرگزاری مهر: معاون عمرانی استاندار تهران اظهار داشت: استفاده از دوچرخه های برقی موجب کاهش آلودگی هوا می شود.

محمدرضا محمودی در گفتگو با خبرنگار مهر از پیشنهاد استانداری تهران به کارگروه کاهش آلودگی هوا خبر داد و افزود: استانداری تهران پیشنهاد کرده تا دوچرخه های برقی به زودی وارد سیستم حمل و نقل شوند تا کمک بزرگی به کاهش آلودگی هوا کند.

وی گفت: این مصوبه باید در شورای برنامه ریزی توسعه استان تهران مصوب شود تا با درنظر گرفتن امتیازاتی برای کارمندان دولت، بتوان به طور رایگان به آنان دوچرخه برقی ارائه کرد.

این مسئول به مزایای استفاه از دوچرخه برقی اشاره و اضافه کرد: حمل و نقل آسان، بی دغدغه و کم هزینه واز همه مهمتر کاهش آلودگی هوا از مزایای استفاده از این وسیله است.

ورود موتورسیکلتهای برقی همچنان در دستور کار است

وی یادآور شد: ورود موتورسیکلتهای برقی به سیستم حمل و نقل نیز همچنان در دستور کار است و این طرح با همکاری محیط زیست، شهرداریها و تولیدکنندگان دوچرخه اجرا خواهد شد.

محمودی افزود: همکاری با تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه های برقی پیشنهاد دیگر به کارگروه کاهش آلودگی هواست تا یارانه ای برای کاهش هزینه های تولید در اختیار آنها قرار داده شود و برای استفاده همگان میسر شود.

وی عنوان کرد: هر موتورسیکلت با شرایط استاندارد، حدود سه تا چهار برابر یک خودرو آلودگی تولید می کند که اگر درصدی از این موتورسیکلتها به برقی تبدیل شوند، کمک بزرگی به کاهش آلودگی هوا خواهد شد.


سکه تمام طرح قدیم 572هزار تومان/ هر اونس طلا 1818دلار

سکه تمام طرح قدیم 572هزار تومان/ هر اونس طلا 1818دلار
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز دوشنبه 572 هزار تومان و هر گرم طلا نیز 53 هزار و 560 تومان فروخته می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز دوشنبه در بازار 572 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز 556 هزار تومان فروخته می شود.

قیمت نیم سکه طی امروز به 272 هزار تومان و ربع سکه نیز 142 هزار تومان رسید، همچنین هر سکه گرمی 76 هزار تومان فروخته می شود. هر گرم طلای 18 عیار طی امروز دوشنبه به 53 هزار و 560 تومان رسید. قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز بین ارقام 1813 تا 1818 دلار در نوسان است.


فطریه امسال 2000 تومان است

آیت الله امامی کاشانی:
فطریه امسال 2000 تومان است
آیت الله امامی کاشانی با اشاره به اینکه میزان زکات فطره سه کیلوگرم قوت غالب است گفت: زکات فطره امسال 2000 تومان برای هرنفر درنظر گرفته شده و مستحب است تا پیش از نماز عید فطر به دست فقیر رسانده شود.

آیت الله محمد امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران و تولیت مدرسه عالی شهید مطهری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت:  زکات فطریه برای هر نفر سه کیلو، قوت غالب درنظر گرفته شده است و برای اشخاص بسته به نوع قوت غالب آنها متفاوت است.

وی افزود: اگر خانواده ای قوت غالبش برنج است و برنج اعلا مصرف می کند مستحب است که برای هر نفر 9 هزار تومان پرداخت کند.

تولیت مدرسه عالی شهید مطهری گفت: البته این مبلغ به نوع برنجی که افراد مصرف می کنند بستگی دارد، اما پرداخت این مبلغ واجب نیست بلکه احتیاط مستحب است. مبلغ واجب همان 2 هزار تومنی است که برای کسی که توان زندگی و معیشت دارند درنظر گرفته شده است.

آیت الله امامی کاشانی با اشاره به این که زکات فطره نوعی صدقه است اظهار داشت: فطریه به نیازمندان و کسانی که محتاج هستند پرداخت می شود و اگر فطریه دهنده از سادات باشد می تواند فطریه را به سادات و غیر سادات بدهد اما اگر کسی از سادات نباشد نمی تواند فطریه را به سادات بدهد.


ساخت هتل در حریم درجه یک آتشگاه، تخطی از ضوابط پذیرفته شده جهانی

ساخت هتل در حریم درجه یک آتشگاه، تخطی از ضوابط پذیرفته شده جهانی است
به عقیده کارشناسان و مرمت گران میراث فرهنگی احداث هتل و تسهیلات گردشگری در "حریم درجه یک آتشگاه اصفهان" تخطی از ضوابط و قواعد پذیرفته شده جهانی است و هرگونه اقدامی برای زیرساخت‌های گردشگری صرفنظر از رعایت حریم و کیفیت منظر مستلزم پاسخگویی متولیان میراث فرهنگی است.

ساخت هتل در حریم آتشگاه تخطئی از ضوابط جهانی است
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ با اینکه احداث هتل در حریم درجه یک آتشگاه اصفهان، موافقت اعضای کمیسیون ماده 5 را درپی داشته اما به گفته کارشناسان میراث فرهنگی این اقدام هیچ توجیه منطقی ندارد چراکه  احداث هر گونه زیرساخت گردشگری بدون درنظرگرفتن حفظ منظر و بستر باستانی آتشگاه، مساوی است با سرپیچی از ضوابط و قواعد پذیرفته شده جهانی است.
 
یاغش کاظمی مدرس دانشگاه و مولف کتاب «آتشگاه اصفهان» ضمن بیان این مطلب گفت:ساخت هتل در حریم درجه یک آتشگاه یک اقدام اشتباه و مخالف همه ضوابط و قواعد پذیرفته شده جهانیِ است و باید هرچه سریعترجلوی این اقدام غیراصولی گرفته شود.
 
وی معتقد است:منظر باستانی "آتشگاه" حاصل سازگاری سیمای فرهنگی و طبیعی در طول زمان و بیانی آشکار و عمیق از درک متقابل این دو است. سازندگان بنای آتشگاهِ اصفهان، ساخته ی خود را در گرو آشتی با طبیعت و هم سو شدن با آن میدیدند به طوری‌که جدا شمردن نشانه های تاریخی از بستر طبیعی در آن نه تنها فرایند حفاظت و مرمّت، آسیب پذیر می‌کند بلکه ساختار منحصر به فرد آتشگاه و جلوه‌های طبیعی و چشم انداز این اثر تاریخی با ساخت این هتل خدشه دار خواهد شد.
 
این کارشناس ارشد مرمت و احیاء بناها و بافت های تاریخی با اشاره به قدمت و سابقه بنای آتشگاه، درباره کاربری‌های این بنا در طول تاریخ گفت: «سابقه ساخت این بنا به عهد عیلامی بازمیگردد و درواقع بنایی همانند زیگورات بوده که آداب دینی رایج در آن عصر برگزار می‌شده که البته بعدها در عهد ماد،هخامنشیان از آن به عنوان تختگاهی برای اقامت شاهانه استفاده می‌کردند.
 
این درحالی است که "ابن اسفندیار" در سده ی 7 هجری نام این بنا را «قلعه آتشکوه» گفته، و "حمدالله مستوفی" در 740 هجری آن را «آتشگاه» نامیده است و چنین گفته که «بهمن بن اسفندیار در آنجا آتش خانه ساخته بود». نام «آتشگاه» همچنان بر محل و ناحیه خود باقی بود به طوری که در "عالم آرای نادری" (سده 12 هجری) هنگامی که شرح لشگر بردن "نادر شاه افشار" از دارالسلطنه ی اصفهان به لرستان، گفته میشود، از توقفِ لشگر در منزل ِ «آتشگاه» سخن به میان می آید.
 
کارشناس ارشد مرمت و احیاء بناها و بافت های تاریخی، در ادامه به تشریح اصطلاح« حریم درجه یک» پرداخت و گفت: "حریم" در فرهنگ و ادب جاری ما، به فضای بیرونی چیزی گفته می‌شود که موضوع حرمت است و سبب وجود اقدامی که به تشخیص و تعیین و تحدید مکانی خاص انجامیده است. "حریم درجه یک" اثر تاریخی پس از محدوده "عرصه"، به ویژگی های منظر و ساختار طبیعی و بوم شناختی اثر معطوف است که نیازمند اهمیت و توجه به سزایی است.
 
به گفته وی، بنای "آتشگاهِ اصفهان" را باید همانند "تپه سیلک"، "کوه خواجه" و "معبد چغازنبیل" در شمار مواریث فرهنگی شکل گرفته بر کناره ی رودها و دریاچه ها دانست. بستر طبیعی، همواره شکل دهنده کانون های تمدنی با ارزش‌های والای فرهنگی است. بی تردید هرگونه اختلال در این بستر، موجب به خطر افتادن ماهیتِ نشانه های شکل گرفته بر آن است.
 
مولف کتاب آتشگاه اصفهان با تاکید بر ضوابط جهانی درباره حفظ منظر آثار تاریخی ادامه داد:در کشورهای اروپایی از سال‌های 1999 میلادی و پس از آن، توجه و تأکید به محیط و منظر پیرامون اثر مطرح شده و سیاست‌های خاصی برای برخورد با این مناظر درنظر گرفته شده است. در این سیاست ها با فرضِ آمیختگیِ اثر تاریخی با منظر و محیط خویش، جلوگیری از ساخت و ساز و ایجاد اختلال در مناظر باستانی، نخستین گام برای محافظت از اثر به شمار می‌رود.
 
عضو هیات علمی گروه هنر و معماری دانشگاه رامسر افزود:به این منظور، دامنه محافظتی مناظر باستانی از طریق شناخت حوزه نفوذ اثر تعیین می‌شود. در این راستا، تنها حضور فیزیکی آثار و شواهد در مکان کافی نیست و دید،منظر و بستر فراتر از محدوده موجودیت و استقرار اثر در حریم حفاظتی قرار می‌گیرد. این در حالی است که کلیه فعالیت های معاصر همانند توسعه، راه سازی، گردشگری و جز آن، در این طرح محافظت درنظر گرفته می شود، و طرح های توسعه بر اساس ضرورت و با توجه به رابطه متقابل منظر باستانی و نیازهای امروز است.
 
کاظمی احداث هتل در حریم درجه یک آتشگاه را تخریب منظر این اثر و تحقیر ارزش های تاریخی و فرهنگی آن دانست و افزود: بنای خشتی آتشگاه زاینده رود در جوار  باغ ها و مزارع "منظر باستانی" ِ آتشگاه و "حریم" آن را شکل داده و حریمی را به خود اختصاص داده که باید حرمت‌گزاری شود نه آنکه با ساختِ هتل چند طبقه در پیشانی منظر باستانی این اثرتاریخی را تحقیر کند.
 
با توجه به شواهد تاریخی، یکی از کسانی که این "آتشگاه" را با آتش روشن دیده، "ابن رُسته" است که در کتابِ "الاعلاق النفیسه" که حدود 290 هجری تألیف کرده شهادت میدهد که قلعه ای قدیمی در محل بوده است و دارای «آتشکده ای است که آتش آن تا به امروز روشن و پابرجاست». جالب است که "ابن رُسته" در آغاز این کتاب اصرار دارد که «آنچیزهایی که در کتابم از اوصاف غیر اصفهان آوردم، ممکن است راست یا نادرست باشد، امّا آنچه از اصفهان وصف کنم به چشم میتوان دید».

حمام تاریخی اصغر آباد در خمینی شهر تخریب شد

حمام تاریخی اصغر آباد در خمینی شهر تخریب شد
حمام تاریخی روستای اصغر آباد در شهرستان خمینی شهر استان اصفهان توسط افراد ناشناس تخریب شد. حمام اصغرآباد که سال گذشته در تاریخ 9/9/89 به شماره 29419 در فهرست آثار ملی ثبت شده بود در مردادماه سال جاری همزمان با ماه رمضان تخریب شد.

حمام تاریخی خمینی شهر تخریب شد
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ حمام اصغر آباد با مساحتی حدود 500 متر از سربینه‌ای مربع شکل مشتمل بر چهار ستون سنگی و گنبدی مرکزی و حوضی در میان که به گرمخانه و فضاهای جانبی مرتبط می شد، تشکیل شده بود. حمام تاریخی اصغر آباد در دوره قاجار توسط اصغر میرزا از شاهزادگان قاجار ساخته شده بود. این بنا، دربرگیرنده ارزش های معماری و تنها بنای تاریخی روستای اصغرآباد بود که هویت و پیشینه تاریخی روستا را بازتاب می‌داد و با آماده سازی و تغییر کاربری مناسب می توانست به مرکز فرهنگی یا گردشگری روستا تبدیل شود.
 
دهیاری روستا، اهالی ناآگاه محل را عامل این حادثه دانسته است اما تاکنون از سوی نهادهای مرتبط اقدامی برای پیگیری، شناسایی عاملان و مجازات آنان برای جلوگیری از موارد مشابه صورت نگرفته است.
 
حمام‌های تاریخی که از نمادهای محلات زندگی در ایران به عنوان بخشی از هویت و فرهنگ دیرپای ایرانیان محسوب می‌شود مدتهاست که به دست فراموشی سپرده شده و به همین دلیل یک به یک یا تخریب شده و یا به قهوه خانه و رستوران تبدیل می‌شوند.
 
حمام، کاروانسرا، مسجد و بازارچه از اصلی ترین عناصر و نشانه‌های بافت شهرها و روستاهای قدیمی ایران بود. حمام های تاریخی که در شهرها و محلات قدیمی سراسر ایران یافت می شود دارای معماری و طراحیهای منحصر به فرد و جذابی هستند اما به دلیل از دست دادن کاربرد خود آرام آرام از صحنه زندگی روزمره مردم حذف شده اند.
 
براساس مدارک به دست آمده در تحقیقات و کاوش‌های باستانی، ساکنان فلات ایران اولین اقوامی در تاریخند که ساخت حمام را در زندگی روزانه و جمعی خود وارد کردند. ایرانیان در گذر روزگار این سنت را توسعه داده و با ساخت حمام های عمومی و به کار بردن خلاقیت‌های معمارانه در بنای حمام ها از یک سو و طراحی آداب و اصول حمام کردن و مشت و مال جهت بهداشت و سلامت از سویی دیگر، حمام را به یکی از ویژگی ها و نشانه های محل سکونت خود تبدیل کردند.
 
اما با وجود این پیشینه و آداب کهن و وجود هزاران بنای حمام آماده در کشور سنت حمام گرفتن سنتی در کشور به طور کل از بین رفته است در حالی که می توان با تکیه بر روشهای مورد استفاده در حمامهای قدیمی مانند مشت و مال برای سلامت افراد و همچنین جذب توریست از نقاط مختلف جهان برنامه ریزی کرد.
 
هم اکنون کشور گرجستان با استفاده از خلاء موجود در کشور ما با توسعه «توریسم حمام سنتی» سالانه میلیونها دلار برای خود درآمد ارزی فراهم کرده است به شکلی که همه ساله هزاران نفر از نقاط مختلف جهان برای سپردن تن خود به دلاک های گرجی به این کشور رهسپار می شوند.