سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حسبان نخستین روزنامه گردشگری ایران ویژه نامه شهر جدید پردیس

صفحه خانگی پارسی یار درباره

مرمت بناهای تاریخی درمحاصره بی پولی

مرمت بناهای تاریخی درمحاصره بی پولی/همدان مأمن ابنیه سه هزار ساله

شناسه? خبر: 2530666 یکشنبه 23 فروردین 1394 - 11:09
همدان- همدان مامن آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری است که هر کدام ریشه در تمدن چندین هزار ساله استان دارد اما مرمت هریک از این آثار نیازمند اعتباراتی است که متاسفانه قطره چکانی واریز می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، قسمت اصلی از هویت و اصالت هر تمدن و فرهنگی ریشه در فرهنگ و آثار به جا مانده از گذشتگان آن مردم دارد، از این رو آثار و بناهای تاریخی به جای مانده از قرون گذشته اهمیت و جایگاه باارزشی را در حفظ اصالت و انتقال فرهنگ گذشتگان دارد که به همین دلیل حفظ و مراقبت از آثار تاریخی و فرهنگی به جا مانده از گذشتگان در راستای حفظ فرهنگ و تمدن گذشته از اهمیت بالایی برخوردار است.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نخستین پایتخت کشور بوده و دارای تمدنی بیش از سه هزار ساله است که آثار تاریخی و فرهنگی و حتی اسلامی ویژه و خاص و منحصر به فردی از دوران مختلف در استان همدان به جای مانده که در نوع خود بی نظیر بوده و از سویی گویای تمدن و فرهنگ غنی این استان است.

تپه هگمتانه، گنبد علویان، ارگ نوشیجان، دست کند های ارزانفود، شهر زیر زمینی سامن، موزه هگمتانه، موزه لطفعلیان ملایر، حمام قلعه، حمام حاجی، حمام حاج آقا تراب، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، کاروانسرای فرسفج و مسجد جامع همدان، مسجد حاج احمد در همدان، بازار قدیمی همدان و ملایر و تویسرکان، برج قربان، امامزاده یحیی، خانه ضرابی و خانه احمدی در همدان، گنبد علویان و بیش از هزار بنا و اثر تاریخی و فرهنگی و اسلامی استان همدان هر کدام مربوط به دوره های مختلف تاریخی است که حفظ و احیا و مرمت این بنا ها در انتقال فرهنگ و از سویی رونق گردشگری استان همدان از اهمیت بالایی برخوردار است.

گنبد علویان

مرمت و احیای ابنیه تاریخی اسلامی و فرهنگی به فراخور تزریق اعتبار انجام می شود معاون میراث فرهنگی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: مرمت و احیا ابنیه تاریخی اسلامی و فرهنگی به فراخور تزریق اعتبار انجام می شود.

بهرام توتونچی در ادامه افزود: دریافت اعتبارات به طور شناور برای مرمت و احیا برخی بناهای تاریخی استان همدان از اهداف میراث فرهنگی است.

وی در مود بناهایی که در اولویت مرمت قرار دارند، عنوان کرد: مسجد جامع همدان، تپه هگمتانه، دست کند های ارزانفود، آرامگاه بوعلی سینا و شهر زیرزمینی سامن و ارگ نوشیجان از جمله بناهای تاریخی استان همدان بوده که در اولویت مرمت قرار دارند.

معاون میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به اینکه اعتبار برخی از بناها به مانند آرامگاه بوعلی سینا به طور پیوسته است، ابراز داشت: مرمت و رسیدگی به آرامگاه بوعلی سینا به دلیل اینکه یکی از اماکن پر بازدید استان بوده، اهمیت دارد.

توتونچی بیان داشت: در سال گذشته مرمت و احیا چندین بنای تاریخی از جمله حمام حاجی برای تکمیل و کانون سازی بنا انجام شد.

مرمت یگانه زورخانه ثبتی همدان به نام همه کسی واقع در خیابان شهدا از جمله عملیات ها بوده است وی در ادامه به مرمت خانه ضرابی و خانه احمدی و فیضی و سیفی در شهر همدان اشاره داشت و گفت: مرمت یگانه زورخانه ثبتی همدان به نام همه کسی واقع در خیابان شهدا از جمله این عملیات بوده است.

معاون میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به دست کند های ارزانفود بیان کرد: انجام کاوش ها در دست کند های ارزانفود و گمانه زنی ها و تثبیت و مرمت پایه ها و انجام عملیات مستند سازی از جمله مرمت ها بوده است.

برج قربان

توتونچی مرمت مسجد حاج احمد همدان را در راستای حفظ مساجد محله محور شهر همدان از برنامه های مرمتی میراث فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: محوطه سازی برج قربان، مرمت مهمانسرای فردوی در ملایر، مرمت بنای امامزاده هود و اظهر در رزن، مرمت خانه اقتداری در تویسرکان، مرمت مسجد یسرلو در قهاوند، مرمت آب انبار اسد آباد که تنها آب انبار در غرب کشور بوده و حمام کردخورد در کبودرآهنگ از جمله مرمت های انجام شده در سال گذشته است.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون در راستای مرمت و حفظ و احیا بناهای تاریخی استان همدان 580 میلیون تومان جذب شده است، ابراز داشت: بخشی از اعتبارات سال گذشته مربوط به مساجد جامع بوده که برای مسجد جامع تاریخی مانند مسجد یسرلو، حاج احمد، مسجد محله حاجی و مسجد جامع همدان هزینه شده است.

برای ساماندهی و تعمیر بافت تاریخی بازار همدان 90 میلیون تومان هزینه شده که کل اعتبار 150 میلیون تومان است معاون میراث فرهنگی استان همدان گفت: برای ساماندهی و تعمیر بافت تاریخی بازار همدان 90 میلیون تومان هزینه شده که کل اعتبار 150 میلیون تومان است.

توتونچی به مرمت کاروانسرای یعقوبی در همدان اشاره داشت و افزود: ساماندهی گنبد علویان، نقوش گنبد و پاکسازی و نور پردازی گنبد علویان از جمله برنامه های مرمتی در سال جاری است.

وی ساماندهی و تعمیر ارگ نوشیجان، ساماندهی و تعمیر بازار قدیم ملایر و ساماندهی بازار قدیم تویسرکان و ساماندهی محوطه ارزانفود را از برنامه های سال جاری بیان کرد و ابراز داشت: ساماندهی شهر زیر زمینی سامن در دو شاخه انجام شده و شامل مرمت اشیا و استخوان های کشف شده از آن است.

آرامگاه بوعلی

معاون میراث فرهنگی استان همدان اظهار داشت: تعمیر موزه ها و ابنیه تاریخی و حمام محله حاجی در دستور کار قرار دارد و بهره مندی موزه هگمتانه و بوعلی سینا از تجهیزات از جمله برنامه ها است.

توتونچی ادامه داد: مشارکت با بخش خصوصی در راستای شناسنامه دار کردن موزه های بخش خصوصی و همچنین تعمیر و مرمت خانه های تاریخی چون خانه احمدی و صیفی و فیضی در صورت تزریق اعتبار در دستور کار قرار دارد.

وی ابراز داشت: ساماندهی مجموعه هگمتانه و تملک ها در حال پیگیری است و اعتباراتی برای تجهیز موزه بوعلی و سیستم نورپردازی و ساماندهی محیطی آن در نظر گرفته شده است.

معاون میراث فرهنگی استان همدان در ادامه سخنانش به مشکلات ابلاغ اعتبارات اشاره داشت و افزود: متاسفانه با این وجود که هم اکنون در سال 94 قرار داریم، اعتبارات سال گذشته ابلاغ شده و سال مالی نیز 31 تیر ماه است و این در حالی است که اعتبارات را در پایان سال می دهند.

توتونچی در این خصوص ادامه داد: همواره در تزریق اعتبار تاخیر وجود دارد و زمانی پول به دست ما می رسد که باید در محدوده زمانی کوتاه اعتبارات را جذب کرد و این در حالی است که فصل کاری در همدان بهار و تابستان بوده و تعداد پیمانکاران خبره نیز محدود است.

وی در این مورد ابراز داشت: وقتی اعتبار بدست می رسد زمستان است و بدلیل سرما و برودت هوا امکان کار در استان وجود ندارد.

هگمتانه

معاون میراث فرهنگی استان همدان بیان داشت: با توجه به گستردگی کار در مرمت بناهای تاریخی و از طرفی کمبود پیمانکار یا باید تزریق اعتبارات در این حوزه زودتر از فصل زمستان باشد و یا اینکه سال مالی حوزه میراث فرهنگی از 31 تیر ماه بیشتر باشد.

توتونچی  بیان داشت: مرمت بنای تاریخی باید به طور پایه ای و آرام انجام گیرد و کار با عجله انجام نشود وگرنه کار بیهوده است.

وی ابراز داشت: اعتبار حوزه میراث فرهنگی محدود بوده و به مانند قطره در دریا است و با توجه به حجم بناها میزان اعتبار کم است و این در حالی است که همه بناها به مرمت و احیا نیاز دارند.

تزریق به موقع اعتبارات و یا طولانی شدن سقف سال مالی برای حوزه میراث فرهنگی موجب می شود تا  اعتبارات درست هزینه شودمعاون میراث فرهنگی استان همدان افزود: تزریق به موقع اعتبارات و یا طولانی شدن سقف سال مالی برای حوزه میراث فرهنگی موجب می شود تا این اعتبارات به طور درست هزینه شود.

توتونچی بیان کرد: مرمت بناهای تاریخی در واقع تامین بستر و خوراک مناسبی برای گردشگر و جذب گردشگر است و بناهای تاریخی موجب به وجود آمدن فضاهای تنوع گردشگر می شود.

وی با بیان اینکه با مرمت بناهای تاریخی فرهنگی به دنبال احیا فرهنگ و اصالت هستیم، عنوان داشت: امیدواریم با تقویت امر گردشگری خوراک مناسبی برای گردشگری تهیه و غنا و فرهنگ و هویت خود را حفظ کنیم.

معاون میراث فرهنگی استان همدان اظهار داشت: احیا کالبد زیستی و پرورش انسان وابستگی عمیقی به نخوه و شیوه تفکر گذشتگان دارد.