سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حسبان نخستین روزنامه گردشگری ایران ویژه نامه شهر جدید پردیس

صفحه خانگی پارسی یار درباره

\مسمغان\ بومی‏ترین سلسله بام ایران

"مسمغان" بومی‏ترین سلسله بام ایران

خبرنگار حسبان : بی‏شک بومی‏ترین و یکی از تاثیرگذارترین حکومت‏های سرزمین دماوند، متعلق به سلسله "مسمغان" است که می‏توانید بازمانده‏هایی از آن را اینک ببینید.

به گزارش خبرنگار حسبان  از شهرستان دماوند ، واژه مسمغان از دو بخش "مس" به معنای بزرگ و "مغان" که در خطاب قرار دادن پیشوایان بزرگ دین زردشت در گویش پهلوی تشکیل شده است.

از جمله اسطوره‏هایی که تاریخ آن را شایسته دریافت مقام مسمغان دانسته، ارماییل آشپز مردم‏دار ضحاک ستمگر است.

ابن‏فقیه آورده است: "فریدون بدان کوه بیامد و از نزدیک کار ارماییل را بدید به او بخشش کرد و تاج بر سرش نهاد و درجتش بالا برد و او را مسمغان نامید و او را گفت: "وس ماناکته آزاذ کردی (چه بس خانواده‏ها که تو آزاد کردی) و از آن روزگار به بعد دودمان مسمغان در آن ناحیه شناخته‏اند".

در "عجایب‏المخلوقات" می‏خوانیم: "ارماییل، اسیران را آزاد می‏کرد؛ پس 30 سال درآمد؛ خلقی از اسیران آزاد گشتند؛ فریدون بپسندید؛ ارماییل را تاج داد و آن ناحیه به اقطاع به وی داد؛ وی را لقب داد مصمغان (گویش عربی مسمغان) و هنوز آل مصمغان قومی هستند".

تردید و اختلاف‏نظر میان مورخان، پیرامون مذهبی یا غیرمذهبی بودن حکام سلسله مسمغان بسیار است.

در یک نظریه مسمغان پادشاهانی در لوای مذهب بوده‏اند و در بیانی دیگر مسمغان همان نام تغییر یافته "وسیمگان" است که در ردیف هفت کوهیار ارماییل به آنها اشاره شده است.

در رساله پهلوی، شهرستان‏های ایران چنین آمده است: "در 21 شهرستانی که در پدشخوارگر ساخته شد، یا ارماییل ساخته است و یا به فرمان ارماییل، کوهیاران ساخته‏اند که از دست ضحاک بر فرمانروایی در اختیار گرفتند؛ کوهیاران هفت باشند ویسمگان دمباوند، نهاوند، بیستون، دینور، موسگران، بلوچان و مرنجان".

کوهیاران با معنای دیگر کوه‏داران و لقب حکام مقیم در دل کوهستان است و برخی مسمغان را نامی برگرفته از وسیمگان قلمداد کرده‏اند.

برای نخستین بار رخت رسمی سلطنت در سال 22 هجری و با انعقاد صلح‏نامه‏ای بین مسمغان "مردانشاه" و نعیم بن مقرن فرمانده سپاه اعراب بادیه‏نشین بر تن سلسله مسمغان نشست.

شبهاتی درخصوص مراکز حکومتی این سلسله وجود دارد،یاقوت حموی آورده است "قلعه‏ای است که فاصله آن از ری ده فرسنگ است که "استوناوند" می‏خوانند؛ این قلعه از قلاع قدیم و بسیار محکم است و عمر آن سه هزار سال بوده و در دوران شاهان قبل از اسلام در دست مسمغان بوده است".

دکتر ستوده این قلعه باستانی را دارای قدمتی 3 هزار و 800 ساله  دانسته و مکان آن را حوزه آبخیز "حبله‏رود" تشخیص داده است.

اما "مینورسکی" معتقد است که شاید استوناوند در شمال دهکده رینه و در نزدیکی دهکده آهنگران احداث شده باشد، همان دهکده‏ای که پیش از این بدان پرداخته شد.

اما ابن‏فقیه نظری مغایر با مینورسکی داشته و "وندان" را به عنوان شهر مرکز حکومت مسمغان معرفی کرده است.  

به نظر می‏رسد سلسله مسمغان که مناطق متعددی نظیر ویمه، شلنبه، خوار، لاریجان و شیرجان را تحت حاکمیت خود داشت تا سال 22 هجری بدون هیچ‏گونه تنشی به حیات ادامه داد.