سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حسبان نخستین روزنامه گردشگری ایران ویژه نامه شهر جدید پردیس

صفحه خانگی پارسی یار درباره

مدیرکل منابع طبیعی

    نظر

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران خواستار شد

توسعه باغات دیم در اراضی شیب‏دار فیروزکوه

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران خواستار توسعه باغات دیم در اراضی شیب‏دار شهرستان فیروزکوه شد.

غلام‏عباس عبدی‏نژاد امروز در گفت‏و‏گو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار کرد: یکی از مهم‏ترین برنامه‏های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، جلوگیری از اقدام ثانوی متجاوزان و پیشگیری از تخریب و تجاوز به منابع طبیعی در سطح استان تهران در سال‏های 90 و 91 است.
وی ادامه داد: در این برنامه، با سودجویان و معترضان به منابع طبیعی ملی به شدت برخورد قانونی می‏شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اضافه کرد: در شش ماهه نخست سال 90 شاهد کاهش 75 درصدی تصرفات اراضی ملی و طبیعی بودیم.
عبدی‏نژاد تصریح کرد: در جلسه شورای برنامه‏ریزی استان تهران که در فیروزکوه برگزار شد، با توجه استاندار تهران و با حمایت فرماندار فیروزکوه، 10 درصد از اعتبارات مصوب شده مرحله دو این شهرستان به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اختصاص داده شد.
وی تصریح کرد: این میزان اعتبار بالغ بر 3.5 میلیارد تومان بوده که علاوه بر 300 میلیون تومان مرحله اول سال 90 برای انجام طرح‏های آبخیزداری در فیروزکوه اختصاص یافته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ادامه داد: برای 80 درصد از حوزه‏های آبخیزداری شهرستان فیروزکوه عملیات مطالعه، تعریف و تهیه طرح در وسعتی حدود 260 هزار هکتار انجام شده است.
عبدی‏نژاد اضافه کرد: از جمله مزایای طرح‏های آبخیزداری در شهرستان فیروزکوه، پیشگیری از وقوع سیلاب‏ها، حفظ خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش نفوذ آب در مناطق پایین‏دست است.
وی تصریح کرد: برای بهبود معیشت و وضعیت اقتصادی بهره‏برداران و باغداران با همکاری جهادکشاورزی و مشارکت و همکاری کشاورزان و باغداران در قالب طرح‏های مرتع
داری، می‏توان کشت و توسعه باغات دیم در اراضی شیب‏دار را در گونه‏هایی نظیر گیاهان دارویی، صنعتی و عطری، گل محمدی، بادام و گونه‏های مثمر دیگر در اراضی مستعد منطقه بیشتر ترویج داد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اظهار داشت: به منظور مستحکم ساختن حاکمیت دولت در منطقه فیروزکوه، 100 درصد از اراضی ملی منطقه به نام دولت جمهوری اسلامی به ثبت رسیده است.
عبدی‏نژاد یادآور شد: با جلب مشارکت مردم شهرستان فیروزکوه، برنامه‏های پیش‏بینی شده برای منطقه و روستاها در سطح این اراضی توسعه خواهد یافت و از این منابع طبیعی خدادادی حفاظت و نهایت بهره‏برداری خواهد شد.