سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حسبان نخستین روزنامه گردشگری ایران ویژه نامه شهر جدید پردیس

صفحه خانگی پارسی یار درباره

مصرف آب با کشت گلخانهای 10 برابر کاهش مییابد

برای تولید محصولات کشاورزی

مصرف آب با کشت گلخانهای 10 برابر کاهش مییابد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم شهرستان‏های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: در کشت با سبک و سیاق گلخانه‏ای مصرف آب زراعی برای تولید محصولات تا 10 برابر کاهش می‏یابد.

شاهرخ رامین در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار کرد: در دنیای امروز دیگر کار در اراضی زراعی طی مقاطع خاص زمانی و فصلی، سودی را نصیب کشاورزان نخواهد کرد.
وی ادامه داد: از این رو باید با سود جستن از فناوری‏های نوین در صنعت کشاورزی همه سال را به این حرفه پرداخت تا این قشر زحمتکش دچار مشکلات مالی نشود.
رامین توسعه زراعت گلخانه‏ای را امری سودمند در این صنعت خواند و افزود: اگر پیش از این صرفا دو ماه از سال به کشاورزی اختصاص می‏یافت با توسعه زراعت گلخانه‏ای می‏توان این منفعت اقتصادی را تا شش برابر افزایش داد.
نماینده مردم شهرستان‏های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علاوه بر این با وجود فضای قابل کنترل و امکان نظارت دقیق بر گلخانه‏ها، این اماکن از بروز خسارات ناشی از حوادثی مانند خشکسالی، آفات، هجمه حیوانات وحشی و تغییرات شرایط جوی مصون خواهند ماند.
وی بهره‏وری مصرف آب را از ویژگی‏های برتر کشت گلخانه‏ای خواند و افزود: در کشت با سبک و سیاق گلخانه‏ای مصرف آب زراعی برای تولید محصولات تا 10 برابر کاهش می‏یابد.
رامین تصریح کرد: این بدان معنی است که می‏توان با یک دهم آب مصرفی کنونی وضع حال را مدیریت کرد و یا با همین میزان آب، تولیدات خود را تا 10 برابر افزایش داد.
نماینده مردم شهرستان‏های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی تغییر سامانه‏های آبیاری از غرقابی به تحت‏ فشار را راهکار رفع معضل کمبود این ماده حیاتی و نجات کشاورزی منطقه خواند.
وی ادامه داد: در روزهای نخست اجرای طرح هدفمندی یارانه‏ها از سوی دولت تلاش
 انجام شده منجر به پرداخت نیمی از سهم کشاورز در اجرای طرح‏های آبیاری قطره‏ای شد.
رامین اضافه کرد: این تلاش‏ها به همین جا ختم نشد زیرا در کوششی دوباره قصد خود را بر مبنای تبدیل سهم کشاورزان تا رقم صفر ادامه دادیم اما در نگاهی منطقی و به جهت عبور شبکه‏های متعلق به دولت از اراضی زراعی و به منظور ایجاد تعهد در مردم برای نگهداری و حفاظت از این سامانه‏ها مقرر شد تا صرفا 15 درصد هزینه‏های تغییر شیوه آبیاری از محل آورده کشاورزان پرداخت شود.
نماینده مردم شهرستان‏های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، بیمه را از ملزومات صنعت کشاورزی خواند و افزود: در حال حاضر کشاورزی تابع متغیرهایی از جمله شرایط جوی
غیرقابل پیش‏بینی است.
وی تصریح کرد: علاوه بر این خشکسالی، آفات، حمله حیوانات وحشی همچون گراز به اراضی و ... همگی خطرات حواشی زمین‏های کشاورزی قلمداد می‏شود از این رو بیمه کشاورزی را باید از ملزومات این صنعت دانست و فرهنگ آن را به دیگران نیز اشاعه داد.